skip to Main Content

Miscarile sociale 3.0

In istorie au existat numeroase puncte in care acumularile si stagnarile structurale au impus schimbari radicale. Desi in sine acestea au avut un scop simplu, respectiv schimbarea unui regim sau a unei puteri cu o alta, noua, diferenta dintre acestea a fost facuta de cele mai multe ori de mijloacele pe care miscarea le-a avut la dispozitie.

La inceputuri, schimbarea s-a facut brutal, folosindu-se forta directa: fie a armelor (revolte), a armatelor (razboi), a uneltelor transformate in arme (rascoale), ducand la eliminarea fizica a unei parti sau a intregii structuri aflate la putere si inlocuirea cu o alta noua. Aceste miscari, folosind un termen din IT pot fi etichetate ca MISCARI SOCIALE 1.0. De regula, cei care au capturat puterea in acest mod au sfarsit identic.

Al doilea tip de miscare sociala este cel ce s-a folosit de manipulare ideologica, de manifeste, idei, concepte, purtate de un lider puternic si care au dus la aprinderea scanteii sociale sau la realizarea acumularilor de tensiune care au declansat schimbarea. Acesta a fost si modul prin care comunismul a castigat teren politic si ideologic in secolul trecut, insa nu fara a renunta cu totul la violenta. MISCARILE SOCIALE 2.0 sunt un mix in care ideologia inoculata maselor de un lider, ori prin manipulare au dus la o revolta violenta.

Aparitia internetului a determinat un nou mod de socializare si de difuzare a informatiei pana in cele mai indepartate comunitati, aducand cateva caracteristici importante: nealterarea informatiei, rapiditatea conexiunii, complexitatea mesajului (audio-video), implicare facila si remanenta prin existenta unei baze de date usor accesibile.

Miscarea sociala 3.0Analizand canalele media prin care se difuzeaza informatia in prezent, deosebim trei mijloace importante:

– informatia prin internet (bloguri, site-uri) care presupune urmatorul patern: existenta unui administrator de site sau/si a unui grup de realizatori de continut, un grup restrans de adepti activi denumiti comentatori, un grup de cititori neimplicati (denumit fiecare troll), un grup de influenta prin care se difuzeaza informatia “prelucrata” si un potential grup care acceseaza informatia prin motoare de cautare sau prin arhiva site-ului, denumit grup de remanenta. Remanenta leaga informatia de pe bloguri, site-uri, etc. in articole noi pe bloguri, in comentarii, in emisiuni la TV, in timpul mitingurilor, dar mai ales se constituie intr-o baza de date facil de accesat care poate fi oricand folosita pentru a elimina deficitul de memorie de scurta durata colectiva. Putand readuce oricand informatie din trecut, mai ales pe acea cu potential emotional, in atentia celor carora aceste canale se adreseaza se poate fie contracara manipularea, fie se devoaleaza adevaratele scopuri ale personajelor publice: institutii, politicieni, asociatii, etc. Se poate astfel prezenta trecutul cuiva (in sine o spaima a politicienilor si a infractorilor) sau se pot amplifica noi stari emotionale, realizandu-se un val civic major.

televiziunile, ziarele, reviste. Acestea au inca foarte multa putere de penetrare in masa si de difuzare rapida a informatiei, inclusiv a suportului emotional asociat acesteia, insa nu au un caracter activ. Au o baza de date de filmari, insa aceasta rar este publica si nu poate fi accesata decat de un numar redus de persoane. Mai nou, pentru a asigura o parte din functiile pe care le asigura internetul, exista posturi de televiziune care doresc atenuarea caracterului pasiv folosind site-uri asociate. Se realizeaza astfel un mix TV-internet ce poate avea succe intr-un viitor nu foarte indepartat.

mitingurile si intalnirile publice au un pronuntat caracter activ, combativ dar si potential manipulator. De regula axate pe o tema a momentului, marimea amplitudinii acestora este data de factorul de aderenta, de context, cat si de nevoia primara afectata care a determinat aceste manifestatii publice. Mitingurile si intalnirile publice pot avea efect atata timp cat ele sunt in desfasurare, insa dupa finalizare, efectul lor se stinge in timp. Deasemenea, prin anumiti vorbitori, se poate oricand deturna mesajul initial catre un altul, urmarit de cei interesati si care au acces si influenta la mesaj.

Aceste trei instrumente principale pot determina un nou tip de miscare sociala, 3.0. Pot folosi informatia in cadrul jocului politic din interiorul sistemelor democratice sau nedemocratice pentru a schimba un regim invechit cu un altul reformist.

Articolul are 5 comentarii

  1. Potentialul uman exista, bunele intentii asisderea, comunicarea e facila ,insa fara niste lideri care sa stie precis ce trebuie facut si care sa asigure transparentza trasnsmiterii mesajelor nu printr-o holograma ci cu nume si prenume, asumandu-si identitatea laolalta cu viziunea privind schimbarile necesare in societate si cu modalitatile de convingere si atragere a electoratului pasiv, nemultumit si nedecis.
    Internetul poate fi gazda dezbaterilor, decidentii insa trebuie sa stea in jurul unei mese rotunde, privindu-se ochi in ochi si ascultandu-se unul pe altul.
    De-e Domnul sa se inchege ceva care sa schimbe fatza Romaniei!
    E nevoie insa de oameni puternici, care neaparat sa se faca vizibili, internetul nu este suficient.

  2. din fuga am pierdut sirul ideii de la inceputul comentariului,
    voiam sa spun ca fara lideri adevarati nu se poate duce demersul mai departe de internet.
    Scuze, era de la oboseala cred.
    Numai bine!

  3.  Foarte bun articolul! Imi place cum abordezi subiectul, dar tragedia este ca factorul uman va impiedica intotdeauna coagularea unei miscari si atitudini coerente. Mai ales daca discutam despre asemenea "revolutii", care sa marcheze schimbari radicale in societate.

  4. Salut Adrian,

    factorul uman isi canalizeaza actiunile in functie de motivatii. Deci nu TOTI vor impiedica coagularea unei miscari de genul NR. Daca privim statisticile, peste 60% din cei cu drept de vot nu sunt activi electoral. De aici ar trebui sa vina o coagulare a miscarii. Si de aici va si veni. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back To Top